zaterdag 7 juli 2018

Yoga in het dagelijkse leven

Yoga is voor mij meer dan de asana's, de houdingen. Er zijn ook andere elementen van Yoga waar ik in het dagelijkse leven veel aan heb. En net zoals ik daar wat aan heb, zullen sporters daar iets aan hebben. Alhoewel het lekker stretchen en rekken al goed voelt, hoef ik daar niet persé yoga voor te doen. Juist ook het mentale gevoel van innerlijke rust, tijdens en na de yoga, vind ik heerlijk.

Het ultieme doel en de betekenis van Yoga is volgens Patanjali dan ook: het moment dat de beweging van de gedachte stopt ( "yoga citta vritti nirodhah"). En dit leidt uiteindelijke naar ultieme vrede van binnen, en het beindigen van het lijden van de mens oftewel de verlichting. Niet wegrennen!
Want Patanjali heeft daarvoor een stap-voor-stap methode ontwikkeld. En die methode kunnen wij gewoon hier en nu gebruiken om ons beter te voelen en onszelf te ontwikkelen. Je hoeft niet noodzakelijkerwijs de verlichting te willen bereiken :).

Ik heb het dan over het achtvoudige pad van Patanjali, waarvan de asana's (houdingen) stap 3 is. Ik zal iedere maand hier een thema uit nemen en verwerken in deze blog en de yoga les, welke je die maand vervolgens in je dagelijkse leven kan toepassen.

Deze yoga gaat overigens niet over moeten, maar over het sterken van de wil (mind over matter), het verbeteren van je intuitie en het kiezen voor wat echt bij je hoort. Je hoeft het niet te geloven, je mag het proberen om te kijken of dit iets voor jou is en je verder helpt. Want dat laatste willen we allemaal als sporter, verder komen.

De volgende keer dus meer over stap 1. de yama's (5 morele onthoudingen, die alleen werken als je ervan overtuigd bent dat dit de juiste dingen zijn, dus als je het zelf wilt. :), voor nu:

Namsté, oftewel,
de hartelijke groeten,

Yvonne


May all beings be happy and free.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten